Saturday, July 17, 2010

DISCOUNT:BETUL ATAU HANYA GIMIK?


Sebentar lagi kita meyambut bulan puasa dan raya,sudah jadi kelaziman pada tiap tiap musim perayaan kita akan disambut dengan dengan aneka macam harga discount.

Sesetengah orang akan teruja kerna dapat membeli pakaian dengan harga discount yang boleh cecah sampai 70% atau pun 50% daripada harga asal.betulkah begitu?

Untuk tahu betul atau tidak harga barang yang kita beli benar benar harga discount kita mesti tau harga asal.memamg betul penjual akan memamerkan tanda harga asal dan harga telah didiscount pada barangan yang dijual.semua orangpun tau dan selalunya disahkan oleh kementerian.cuba kita perhati pada tanda harga di supermarket.

Yang jadi pertanyaan kita mudah saja,pernahkah kita nampak barang tersebut dijual pada harga asal?pada harga sebelum discount.contohnya,seluar panjang harga asal rm.100 ,harga setelah discount rm 50.pernahkah kita lihat seluar tu dijual disitu pada harga rm.100?Selalunya yang kita lihat jumlah discount saja yang berubah.musim cuti discount 50%,musim akhir tahun discount 70%.sepanjang tahun tak pernah nampak dijual pada harga asal.

Mudahnya sebenarnya selama ini kita tertipu?segelas cendol selalu kita beli pada harga rm.1,tapi hari ni mamak discount 50% cuma 50 sen je kita bayar.ni barulah discount,bukan gimik.

No comments: