peluang cipta dunia Click Here!

Rabu, 29 Jun 2011

(T-SHIRT) BAJU T YANG HARAM

PUTRAJAYA, 29 Jun — Menteri
Dalam Negeri Datuk Seri
Hishammuddin Hussein berkata
kemeja-T yang menyokong
Himpunan Bersih 2.0 diharamkan
kerana ia ada kaitan dengan
perhimpunan haram itu bulan
depan.
“Kemeja-T Bersih ada berkaitan
dengan perhimpunan haram,
maka apa sahaja yang mereka
pakai adalah haram,” kata beliau
kepada pemberita di sini hari ini.

Bagaimanapun Hishammuddin
tidak mengatakan di bawah
undang-undang apa yang soal
penjualan, pembelian dan
pemakaian kemeja-T itu
dianggap haram.
Polis mula menahan mereka yang
menjual, membeli atau memakai
kemeja-T berwarna kuning yang
tertera mesej “Bersih 2.0” sejak
minggu lalu.
Ketika bercakap pada sidang
media di sini hari ini, beliau juga
mengetepikan dakwaan bahawa
tindakan polis ke atas mereka
yang menyokong perhimpunan 9
Julai ini, menuntut pembaharuan
sistem pilihan raya, bermotifkan
politik.
“Di pihak mana? Saya boleh
bertanya perkara yang sama
kepada mereka,” kata beliau.
Naib Presiden Umno ini berkata,
tindakan akan diambil ke atas
ahli-ahli Pemuda Umno yang
mengepung ibu pejabat PKR
malam kelmarin, yang didakwa
mengugut untuk membakar
premis itu.
“Saya memberitahu polis agar
melayan mereka macam Bersih.
Tiada sesiapa pun bebas
daripada undang-undang,”
katanya lagi.

DI INDIA RATUSANBUDAK PEREMPUAN DITUKAR JADI LELAKI

Bagi sebahagian keluarga di
India, anak perempuan bukanlah
berkat yang dinanti-nanti.
Bahkan tidak sedikit yang
menjadi mangsa pembunuhan
orang tua sendiri. Badan PBB
untuk masalah anak-anak,
UNICEF, baru-baru ini mencatat
hampir 50 juta kanak-kanak
perempuan di India dihilangkan
paksa.
Mahar atau mas kawin jadi biang
keladi. Emas, kain mahal, dan
barang mewah wajib diberikan
keluarga perempuan pada
mempelai laki-laki saat
perkahwinan. Tak sampai di situ,
Peraturan tak tertulis
memerlukan keluarga pengantin
perempuan untuk terus
memberi.
Dulu, kerana kecewa tak boleh
memenuhi keinginan pihak lelaki,
insiden pembakaran pengantin
perempuan kerap terjadi. Dua
dekad terakhir, dengan
kecanggihan teknologi,
'pembunuhan'anak perempuan
bahkan dilakukan ketika masih
jabang bayi. Meski dinyatakan
haram, amalan pengguguran ini
kerap berlaku.
Kini, cara baru dilakukan. Para
orang tua yang frustasi ingin
memiliki anak laki-laki memaksa
anak perempuannya - berusia
satu hingga lima tahun -
menjalani pembedahan tukar
jantina.
Ahli bedah di Kota Indore
dilaporkan telah menukar jantina
beratus-ratus kanak-kanak
perempuan dalam setahun.
Caranya, mengepam ubat-ubatan
hormon ke tubuh mereka. Lalu,
doktor akan 'membuat' zakar
menggunakan rangkaian dari
organ kelamin budak
perempuan.
Menurut akhbar terkemuka India,
Hindustan Times, trend
mengejutkan ini dikenali sebagai
genitoplasty. Para orang tua kaya
asal Delhi dan Mumbai dilaporkan
berbondong-bondong ke Indore
untuk mendapatkan operasi
ganti kelamin dengan kos relatif
murah. Sekitar 2.000
poundsterling atau Rp27, 6 juta
untuk menukar jantina putri
mereka.
Picu Kemarahan
Berita penyalahgunaan operasi
kelamin - yang umumnya
dilakukan untuk mengatasi
kelainan genital dewasa
mencetuskan ekspresi
kemarahan di Twitter dan laman
rangkaian sosial yang lain. Salah
satunya dari penulis dan feminis,
Talisma Nasreen.
"Ini keterlaluan! Tak hanya
membunuh bayi perempuan
yang belum lahir, mereka bahkan
mengubah kelaminnya menjadi
laki-laki melalui genitoplasty,"
kata dia. Ia menuntut doktor
yang melakukan bedah
kontroversi itu meringkuk dalam
penjara.
Walaupun doktor telah memberi
amaran bahawa berubah
menjadi lelaki akan membuat
anak mereka mandul, para orang
tua bergerak.
Tujuh ahli genitoplasty India
sesumbar bahawa masing-
masing dari mereka telah
menukar 200 sampai 300 kanak-
kanak perempuan menjadi laki-
laki. Hanya satu di antara korban
berusia lebih tua dari 14 tahun -
batas usia yang dikehendaki
untuk menjalani operasi ini.
Para doktor berdalih, mereka
melakukan operasi pada mereka
yang tak mempunyai
ketidakserasian antara organ
luar dan dalam. Tapi tak ada
sistem di India yang mengawal
tuntutan ini.
Apapun itu, anak-anak
perempuan malang jadi korban.
"Saat ia tumbuh besar ia akan
mengalami kebingungan soal
jenis kelaminnya. Ini akan
mengakibatkan kelainan seksual
dan masalah psikologi," kata ahli
bedah kanak-kanak, Milind Joshi.
Namun, seorang orang tua yang
mengoperasi anaknya yang
berusia 2 tahun berdalih, "saya
fikir anak saya tak akan
kebingungan dengan gendernya.
Saat ia tumbuh dia akan hidup
normal - selama ia tak punya
kenangan soal operasi itu."

Selasa, 28 Jun 2011

WAJARKAH TOP UP TELEPON MUDAH ALIH PRABAYAR DIKENAKAN CUKAI?

Apa pendapat korang yang selalu top up tiga ringgit je tentang cukai yang akan dikenakan tiap kali korang top up?setuju?


Cukai Untuk Telefon Mudah Alih
Prabayar Masih Dibincang
KUALA LUMPUR, 28 Jun
(Bernama) -- Perbincangan
antara pengendali telefon mudah
alih tempatan dan kerajaan
untuk memindahkan cukai
perkhidmatan sebanyak enam
peratus kepada pengguna masih
berlangung, kata Timbalan
Menteri Penerangan Komunikasi
dan Kebudayaan Datuk Joseph
Salang Gandum.
Keputusan untuk mengenakan
cukai perkhidmatan prabayar
akan diputuskan oleh
Kementerian Kewangan
kemudiannya, kata beliau kepada
pemberita selepas menyaksikan
pemeteraian Memorandum
Persefahaman (MoU) antara
Packet One Networks (Malaysia)
Sdn Bhd (P1) dan China Mobile,
pengendali mudah alih terbesar
dunia di sini.
Dilaporkan syarikat-syarikat
telekomunikasi sedia bertemu
Suruhanjaya Komunikasi dan
Multimedia Malaysia (SKMM) bagi
membincangkan mengenai cukai
perkhidmatan prabayar yang
dirancang di Malaysia.
Sekiranya cukai perkhidmatan
disalurkan kepada pelanggan
prabayar di Malaysia, sebagai
contoh tambah nilai RM10 akan
hanya mengandungi RM9.40 nilai
panggilan dengan 60 sen
dikenakan sebagai sukai
perkhidmatan.
Bagaimanapun, Joseph Salang
berharap syarikat telekomunikasi
akan terus menyerap cukai
sebanyak enam peratus
memandangkan ini akan sedikit
sebanyak mengurangkan beban
pengguna.

PAGERANK 4/10 SAPA YANG SILAP?

Sebenarnya gua tak caya kalau blog potokopi ni dah sampai pagerank 4.
Bukan apa kalau gua atau korang tengok kat alexa blog ni semakin gemuk je rank dia,dulu dalam dua juta,sekarang dalam enam juta lebih.

Sory kalau gua masih tak paham lagi soal rank rank ni.baru sat tadi gua terbaca entry kat sebuah blog yang sebut pakcik google dah keluar rank terbaru bulan jun. Iseng gua tanya kat pakcik google ,berapa pagerank gua?
Terkejut beruk kalau yang keluar angka 4/10. Murah hati sungguh pak cik google sama murah hatinya dengan wak nuffnang yang bagi gua 3 BE saat ni,meski cuma seposen je takat la.


Apa apapun bagi gua yang terpenting masih ada yang mahu jenguk blog ni.kalau korang rasa tak puas ati dengan blog ni,gua lagi tak puas ati.

Isnin, 27 Jun 2011

BAHANA MENINDIK KEMALUAN

MELBOURNE - Kejadian ini
mungkin jarang berlaku di dunia
sukan apapun.Karena ketahuan
mempunyai tindikan di bahagian
alat vital, seorang pemain bola
sepak diusir keluar lapangan
oleh pengadil.
Orange, melaporkan Peristiwa itu
terjadi di sebuah pertandingan
antara kelab yang bermain di liga
amatur di wilayah Victoria,
Australia, Old Hill City dan
Swinburne 19 Jun lalu. Insiden
kad merah bermula saat sang
pemain yang bernama Aaron
Eccleston terkapar setelah
terkena bola di bahagian
kangkangnya.
Aaron sempat dibawa ke luar
lapangan untuk mendapatkan
rawatan. Setelah itu Eccleston
kembali beraksi. Entah
bagaimana ceritanya, pengadil
menghadiahinya kad kuning.
Alasannya, yang pertama dia
masuk ke lapangan tanpa
kebenaran, dan kedua kerana
alasan swasta yang kemudian
tidak boleh dibuktikan kerana
dia telah melepaskan
tindikannya.
"Saat babak pertama, pemain
kami terkena bola di
selangkangannya, dan
meninggalkan padang untuk
mendapat perawatan.Wasit
akhirnya tahu bahawa dia
mempunyai body piercing," ujar
jurucakap kelab dalam laman.
Tidak diketahui bagaimana
pengadil sampai mengetahui
Eccleston mempunyai tindikan,
apakah pemain tersebut
menunjukkannya kepada
pengadil atau pemain lain di
lapangan. "
Namun kelab menyatakan tidak
keberatan atas insiden yang
membuat mereka melanjutkan
pertandingan dengan 10 pemain
di lapangan. Menurut mereka
tindakan pengadil sudah sesuai
dengan peraturan pertandingan.
"Old Hill Wanderes FC puas hati
dengan tindakan kedua-duanya
pengadil dan pemain kami itu
masuk akal dan menerima dua
kad kuning yang diberikan
kepada pemain itu kerana sesuai
peraturan bola sepak," jelas
pernyatan itu lagi.
Meski bermain dengan 10 orang
pemain, Old Hill keluar sebagai
pemenang dengan skor telak
3-0.

BERSIH

Bersih,satu kata yang dulunya selalu kita dengar.sekarang bersih menjadi kata ajaib.dulu semua orang suka bersih tapi kini bersih pada setengah orang dah seperti anjing kurap yang perlu di jauhi.

Seorang sasterawan negara,pak samad menuliskan puisi tentang bersih seperti kat bawah ni:


UNGGUN BERSIH


Semakin lara kita didera bara—
kita laungkan juga pesan
merdeka:
Demokrasi sebenderang mentari
sehasrat hajat semurni harga
diri.
Lama resah kita—demokrasi
luka;
lama duka kita—demokrasi lara.
Demokrasi yang angkuh, kita
cemuhi;
suara bebas yang utuh, kita
idami!
Dua abad lalu Sam Adams
berseru:
(di Boston dijirus teh ke laut
biru):
Tak diperlu gempita sorak yang
gebu,
diperlu hanya unggun api yang
syahdu.
Kini menyalalah unggun sakti itu;
kini merebaklah nyala unggun
itu.

24—25, 6.11. A. SAMAD SAID

Ahad, 26 Jun 2011

10 JAMBATAN DI DUNIA

Travelandleisure.com mencatat
jambatan penyebrangan yang
paling menarik di dunia:
1. Jambatan Capilano
Suspension, Vancouver, British
Columbia
Berhadapan langsung dengan
kehidupan liar di ekosistem
pucuk pohon di hutan
Vancouver, jambatan dengan
panjang 450 kaki ini mempunyai
kanopi dan berada di
ketinggian 230 kaki di atas
Sungai Capilano. Dengan jarak
10 batu dari pusat bandar,
jambatan
ini dibina tahun 1889 oleh
seorang jurutera awam
Scotland.
Hutan Capilano juga
menyediakan laluan pejalan kaki
sepanjang 650 kaki yang
berkaitan dengan jambatan
dan memaparkan beberapa
kaitan dengan pohon-pohon
Douglas. Konsep jambatan ini
telah dicontohi di beberapa
daerah, seperti di daerah hutan
Peruvian Amazon dan lembah
Danum Borneo.
2. Jambatan Langit Langkawi,
Malaysia
Lebih seperti tempat untuk
pemerhatian, jambatan yang
tidak mempunyai sudut ini
secara spektakuler berada di
ketinggian 2.300 kaki di atas
permukaan laut. Terletak di
Langkawi, salah satu kepulauan
yang berada di Pantai Timur
Malaysia. Jambatan ini boleh
semua dengan menggunakan
kereta gantung menuju Gunung
Mat Cincang. Dengan bentuknya
yang melengkung, jambatan ini
menyediakan kepada pelancong
pemandangan yang
menakjubkan
dari Laut Andaman di
bawahnya.
Selain pemandangannya yang
menakjubkan, rancangannya
juga menarik. Jembatan ini
ditahan oleh satu tiang yang
ditancapkan di gunung di
bawahnya seperti pembinaan
crane. Semua yang pernah
melawat jambatan ini akan
mengatakan Jambatan Langit
Langkawi dalam dilalui.
3. Jambatan BP, Millennium Park,
Chicago
Dapatkan pemandangan
menarik dari arsitektur-
arsitektur di Chicago, tentu saja
Tasik Michigan juga. Semua itu
boleh dilihat dari jambatan baja
yang mengubungkan Jay
Pritzker Pavilion dan Frank
Gehry, berada di ketinggian 925
kaki di atas jalan raya Colombus.
Dengan bentuk dinding yang
menyerupai sisik kadal dari baja
dan dinamakan sama dengan
syarikat minyak pemiliknya,
jambatan ini hanya
pendek. Jambatan yang lain yang
mendampingi adalah jambatan
penyeberangan minimalis yang
direka oleh Renzo Piano,
mulai dari Millenum Park ke
menuju ke bangunan baru dari
Art Institute of Chicago.
4. Puente de la Mujer, Buenos
Aires
Arsitek Santiago Calatrava,
merancang jambatan ini yang
disebut "Woman 's Bridge"
terletak di Rio de la Plata.
Jambatan ini memang
berkaitan dengan
perempuan kerana dikelilingi
jalan yang namanya berasal dari
nama aktivis-aktivis perempuan
seperti aktivis hak asasi Alicia
Moreau de Justo.
Jembatan ini menghadap ke
hotel-hotel yang baru tumbuh,
Restoran, dan kondo di kawasan
Puerto Madero ini, dan
memberikan gambaran
persekitaran yang sedang
tumbuh.
Dengan satu tiang yang
menunjuk ke arah langit dan
mempunyai sudut cerun
45 darjah, jambatan ini kadang
berbanding dengan
pasangan yang sedang
melakukan dansa tango. Di
Buenos Aires, penari tango
selalu terlihat, terutama di
jalanan San Telmo.
5. Jambatan di atas Hudson,
Poughkeepsie, New York
Melaluinya seperti anda
berjalan di atas langit, jambatan
yang bentuknya seperti rel
kereta ini mempunyai bahagian
tengah yang lebih tinggi sekitar
220 kaki. Merupakan
pemandangan yang tidak biasa,
hingga pelaut-pelaut Jerman
menyebutnya "Lange Rack" atau
Long Reach. Maksud dari
sebutan ini adalah, anda boleh
melihat naik-turunnya sungai
tanpa halangan dari bangunan-
bangunan tinggi di sekitarnya.
Laman rasmi negeri ini
mendakwa jambatan ini
sebagai jambatan terpanjang di
dunia dengan panjang 6,767
kaki. Tetapi, jambatan Anping di
Fujian, China, sebuah jambatan
batu yang dibuat dari abad
ke-12 memiliki panjang 526
kaki lebih panjang dari
Jambatan Hudson.
6. Jambatan Henderson Waves,
Singapura
Anda boleh melihat kenapa
Singapura digelar Bandar Taman.
Melintas dari satu taman ke
taman lain, jambatan yang
berada di ketinggian 118 kaki
di atas Henderson Road,
merupakan jambatan pejalan
kaki tertinggi. Anda boleh
melihat
pucuk pohon, semak-semak
yang berbunga, pelabuhan, dan
kabel kereta gantung. Jambatan
ini ketara seperti mainan
yang mengasyikkan.
Bentuk ombak yang diperbuat
dari baja mengikut laluan pejalan
kaki, secara berkala
bergelombang sampai ke tepi.
Jambatan lain di Singapura yang
menarik adalah jambatan yang
terletak di sebelah Selatan
Ridges, iaitu Canopy Bridge, di
mana anda boleh mencari
anggrek liar dan ribuan burung.
7. Jambatan Kurilpa, Brisbane,
Australia
Tiang-tiang yang terikat pada
kabel mencuat keluar dari
jambatan ini ke segala arah.
Cuba mengalihkan
pandangan anda dari
keindahan bangunan-bangunan
pencakar langit yang terletak di
tepi Sungai Brisbane.
Menggunakan 84 panel tenaga
matahari, Kurilpa terlihat indah
saat lampu-lampu dinyalakan
dan memaparkan pertunjukkan
yang menarik.
Jambatan ini mungkin kelihatan
aneh, tapi kedudukan dan
kekuatan
Sambungan antara tiang
merupakan
hasil dari perhitungan yang
canggih. Ini merupakan
jambatan utama pertama yang
dibina berdasarkan prinsip
tensegriti.
8. Jambatan Berputar, London
Harga yang dibayar bagi
pejalan kaki umumnya
pemandangan dari atas
jambatan, tapi di jambatan ini
pemandangannya adalah
jambatan itu sendiri. Setiap
Jumaat pada siang hari, pada
jambatan rancangan arkitek
genius Thomas Heatherwick ini,
membenarkan satu kapal
menambatkan sauhnya.
Jika anda melaluinya, anda
akan bergerak bersama
Jambatan, digerakkan oleh
dorongan hidrolik, mengapung
ke atas sebagai satu unit, lalu
menggulung ke belakang,
membiarkan 8 segitiga tersebut
menyertai menggulung pada
roda yang ada. Jambatan
berputar hanya satu elemen
kecil daripada perkembangan
besar
di kawasan Stesen Paddington.
Satu
jambatan lain yang terkenal
adalah Helix Bridge, yang boleh
memutuskan dan menyambung
sendiri saat kapal akan melintas.
9. Jambatan Infinity, Stockton di
Tees, Inggeris
Dibuka pada tahun 2009,
jambatan
panjang dengan kabel
melengkung ini dinamakan
seperti
itu sebagai simbol hitungan
yang ditandai dengan dua
lengkungan yang dramatik dan
refleksinya pada Sungai Tees.
Bangunan utamanya
mempunyai tinggi hampir 400
kaki dan sayapnya hampir
mencapai 900 kaki,
mencipta gelombang yang
menarik.
Nyala lampu di malam hari
semakin memperjelas simbol
ini, cahaya lampu juga dibuat di
pegangan tangan dan pusat
pejalan kaki yang telah
diprogramkan ke
akan berubah warna jika
dilintasi pejalan kaki dan
pesepeda.
10. Jambatan Penyeberangan
Bob Kerrey, Omaha
Jambatan penyeberangan
manusia pertama yang
menyambung dua negara
bahagian Nebrasaka dan Iowa.
Dengan panjang mencapai
3.000 kaki bermula dari
kawasan luar bandar Missouri
dan dengan selekoh yang
menyerupai huruf S, jambatan
ini menyokong dua titik yang
menandakan dua negara
bahagian. Dibuka pada tahun
2008 dan
bersinar di malam hari,
jambatan ini menjadi tempat
berkumpulnya para remaja dan
menghidupkan dua bandar yang
dikenal tidak ramah terhadap
pejalan kaki

Jumaat, 24 Jun 2011

VIDEO TERHEMPASNYA PESAWAT AKROBATIK DI PADANG SUMATERA DENGAN JURUTERBANG WARGA MALAYSIA

Sang pilot yang
merupakan warga negara
Malaysia, Zakaria, tewas.
Sebelum jatuh, Zakaria sempat
melakukan aksi akrobatik di
langit Pangkalan TNI AU Tabing,
Padang. Pesawat yang
dikendarainya terlihat meliuk
menembus awan.
Namun, di tengah atraksinya,
pesawat terlihat kehilangan
keseimbangan dan menukik ke
bawah. Tak lama kemudian,
pesawat itu pun menghujam ke
bumi.korang tengok kat sini"httq://
us.vivanews.com/embed/
video/14645/

JANGAN SALAHKAN MAKCIK JUAL KUEH KALAU KUEH MAKIN KECIK

Selalunya kalau ada kenaikan harga keperluan harian korang akan terus saje buat tuduhan yang esok sarapan dengan kueh yang naik harga ataupun kueh yang semakin kecik...lain kali gua pesan sama korang semua,biaq pi lah makcik jual kueh pun nak idup juga.jangan korang kutuk kat depan ataupun belakang.

Cuba korang pi kat kedai makanan segera yang jual ayam goreng.perati betul betul sais dan isi ayam yang korang pesan. Hampeh gila!! Semakin kecil je sais seketul ayam yang diorang jual.paling ketara kalau korang pesan paha ayam,nampak sungguh kecik. Atau korang pesan je bahagian dada,hahahaha korang yang penggemar buah dada kompem akan kecewa,isi sikit je yang besaq cuma tulang.

Mungkin korang dah lama tahu,tapi gua baru je kena semalam.

LAGI ARTIS KOREA IDOLA KORANG MATI

Klip video mendiang lee eun mi

Berita duka kembali
datang dari dunia hiburan Korea.
Salah satu penyanyi terkenal
Korea, Lee Eun Mi yang
tergabung dalam girlband Iris
ditemui tak bernyawa. Lee Eun Mi
diduga dibunuh kekasihnya, Cho.
Kejadian itu diperkirakan terjadi
pada pukul 02.00 dinihari waktu
tempatan pada Minggu, 19 Jun
lalu. Pada 22 Jun, polis Saheung
mendedahkan pihak berwajib
telah mengeluarkan surat
perintah untuk menahan Cho
atas tuduhan telah menusuk Lee
Eun Mi. Dan lelaki berusia 28
tahun itu telah ditangkap polis.
Seperti dikutip dari Allkpop,
Khamis, 23 Jun, dari hasil
penyelidikan diketahui pasangan
ini sebelumnya telah
membincangkan rancangan
perkahwinan mereka. Tetapi, di
tengah-tengah jalan
perbincangan itu, Eun Mi
dikhabarkan memutuskan
hubungan tersebut. Cho tak
terima dan dikuasai rasa marah
sehingga terjadilah aksi
pembunuhan tersebut.
Berdasarkan dari keterangan
saksi, akhinya polis berjaya
menangkap Cho di sebuah
tempat peristirahatan. Seorang
lelaki yang mengaku saudara
kandung Eun Mi menuliskan
sebuah mesej di MiniBlog. "Hallo,
saya adik Eun Mi. Kakak saya
telah pergi ke syurga. Dan saya
masih tidak boleh percaya,"
ungkap sang adik.
Ia juga meminta agar
mendoakan kakaknya agar
tenang di alam baka. Teman-
teman Eun Mi juga mencurahkan
kesedihan ditinggal penyanyi
tersebut dengan menuliskan
mesej di jejaring sosial.
"Eun Mi telah tidur ... Dia adalah
seorang adik bagi saya. Kita
bertemu saat di Mano
Entertainment. Ia juga dikenali
sebagai penyanyi utama dalam
kumpulan vokal Iris," katanya.
Sang teman berjanji akan
menghadiri pemakaman
penyanyi tersebut. "Saya harap
kamu pergi ke tempat yang lebih
baik Eun Mi," katanya lagi.

Khamis, 23 Jun 2011

PRESIDEN BRAZIL PUN KENA GODAM

Kerajaan Brazil,
Rabu (22 / 6), mengumumkan
pihaknya telah menggagalkan
serangan maya terhadap
rangkaian presiden negeri itu
dan dua laman lain kerajaan.
Serangan tersebut dilancarkan
oleh sekumpulan penggodam
yang mengaku bernama
LulzSecBrazil. Yang juga diserang
adalah rangkaian Federal
Revenues Secretariat dan laman
Portal Brazil, demikian laporan
Xinhua, yang dipantau ANTARA
News di Jakarta, Kamis.
Jejaring presiden Brazil tak
beroperasi selama satu jam pada
Isnin pagi.
Serangan di dunia maya tersebut
boleh dipatahkan dan maklumat
di semua rangkaian itu dalam,
kata pejabat akhbar presiden
Brazil.
Brazil telah sering menghadapi
serangan maya kebelakangan ini.
Jejaring Angkatan Darat Brazil
diserang awal minggu ini,
sehinga data sebanyak 1,000
pekerja bocor.

Selasa, 21 Jun 2011

DAFTAR ACARA TV TERBAIK YANG TAK WAJIB KORANG TONTON

Daftar lengkap pemenang
penghargaan pilihan kritikus
insan televisi AS (Critics Choice
Television Award) yang
diselenggarakan Broadcast
Television Journalist Association
(BTJA) di AS seperti dikutip
Reuters.
Drama terbaik - "Mad Men"
Komedi terbaik - "Modern Family"
Aktor drama terbaik - Jon Hamm,
"Mad Men"
Aktris drama terbaik - Julianna
Margulies, "The Good Wife"
Aktor pembantu drama terbaik -
John Noble, "Fringe"
Aktris pembantu drama terbaik -
Christina Hendricks dalam "Mad
Men" dan Margo Martindale
dalam "Justified"
Aktor komedi terbaik - Jim
Parsons dalam "The Big Bang
Theory"
Aktris komedi terbaik - Tina Fey
dalam "30 Rock"
Aktor pembantu komedi terbaik -
Neil Patrick Harris dalam "How I
Met Your Mother"
Aktris pembantu komedi terbaik -
"Busy Philipps dalam
"CougarTown"
Serial reality show terbaik -
"Hoarders" dan The Real
Housewives of Beverly Hills"
Serial reality show kompetisi
terbaik - "American Idol"
Pemandu acara reality show
terbaik - Mike Rowe dalam "Dirty
Jobs"
Acara bincang-bicang terbaik -
"The Daily Show"

Sabtu, 18 Jun 2011

ANAK PEREMPUAN DATO SERI NAJIB BERTUNANG DENGAN JEJAKA KAZAKHSTAN

Selamat bertunang dan sampai jenjang pelaminan.


KUALA LUMPUR, 17 Jun
(Bernama) -- Nooryana Najwa,
anak perempuan Perdana
Menteri Datuk Seri Najib Tun
Razak dan Datin Seri Rosmah
Mansor, secara rasmi bertunang
dengan Daniyar Nazarbayev
dalam satu majlis di Seri Perdana,
Putrajaya Jumaat malam.
Majlis pertunangan pasangan itu
diserikan dengan kehadiran
keluarga serta rakan mereka,
selain orang kenamaan dari
Malaysia dan luar negara.
Yang di-Pertuan Agong Tuanku
Mizan Zainal Abidin dan Raja
Permaisuri Agong Tuanku Nur
Zahirah berkenan menghadiri
majlis itu.
Yang turut berangkat ialah Sultan
Pahang Sultan Ahmad Shah dan
Sultanah Hajah Kalsom; Tengku
Mahkota Pahang Tengku
Abdullah dan Raja Muda Perak
Raja Nazrin Shah.
Turut hadir Timbalan Perdana
Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin
dan isteri Puan Sri Noorainee
Abdul Rahman, Tun Dr Mahathir
Mohamad dan isteri Tun Dr Siti
Hasmah Mohd Ali, Tun Abdullah
Badawi, menteri kabinet,
timbalan menteri serta pegawai
kanan kerajaan pusat dan negeri.
Hadir sama ibu Najib, Tun Hajah
Rahah Tan Sri Mohamad Noah.
Kenamaan asing yang hadir
termasuk Putera Mahkota Abu
Dhabi Jeneral Sheikh Mohammed
bin Zayed Al Nahyan dan isteri
Sheikha Salam binti Hamdan Al
Nahyan, serta Pengerusi Medina
Council Putera Saud bin Abdulaziz
Al-Saud.

Khamis, 16 Jun 2011

KEMPEN GODAM OPERATION MALAYSIA BERMULA

Dasyat beb!! Mungkinkah senario godam menggodam akan mewarnai pilihan raya ke 13 nanti?

Operation Malaysia dilancarkan
oleh penggodam kumpulan
antarabangsa Anonymous bukan
sahaja menggodam laman web
rasmi kerajaan, tetapi juga
melakukan serangan ke atas 27
laman web yang lain.
Senarai itu termasuklah lima
laman web kerajaan, antaranya
kementerian penerangan,
jabatan bomba dan suruhanjaya
pengangkutan awam darat.

Meskipun ugutan kelmarin
mengatakan bahawa serangan
ke atas laman web rasmi
kerajaan akan dilancarkan awal
pagi ini tetapi beberapa laman
web dan portal sudah mula
diserang sejak petang semalam.
Sehingga pukul 8.30 pagi tadi,
laman web
www.malaysia.gov.my tidak
dapat diakses manakala
penggodam-penggodam lain
juga menyasarkan laman web
agensi pelancongan Sabah
www.sabahtourism.com dan
www.tourmalaysia.com.my.
Dengan menyerang laman web
Sabah Tourism, penggodam
mendakwa mereka telah
memperoleh data melibakan
lebih 3,400 pengguna agensi itu
dan menyiarkan butiran 392
akaun.
Sabah Tourism yang dapat
menstabilkan akses meletakkan
notis“offline” di muka depan
lamannya.
Bagaimanapun laman web Tour
Malaysia kekal dengan paparan
“Dragon Force” dan lagu “heavy
metal” berjudul “Through The
Fire And The Flames” dan mesej
mengecam kerajaan menghalang
akses kepada beberapa laman
web.
Malaysia menjadi negara terbaru
berhadapan dengan sasaran
perang siber yang digerakkan
oleh aktivis, yang mula popular
apabila mereka mengganggu
laman web MasterCard dan
Paypal yang memutuskan
perkhidmatan kewangan kepada
Wikileaks.
Mereka juga dilaporkan ada
hubungan dengan kumpulan-
kumpulan yang pernah
menggodam laman web di Syria,
Tunisia, Mesir dan India.
Laporan Reuters semalam
menyebut, Anonymous
mendakwa tindakan Malaysia
menapis program televisyen dan
filem dan menghalang laman-
laman perkongsian fail
menyebabkan pihaknya
mengambil tindakan mahu
menggodam laman web
http:www.malaysia.gov.my.
Pada 2009, Malaysia bercadang
untuk mengadakan sistem
tapisan Internet, yang mirip
projek Green Dam yang
diperkenalkan oleh China.
Bagaimanapun seperti juga di
China, Malaysia berundur
daripada melaksanakannya
ekoran kritikan banyak pihak.
Mengikut laporan media
semalam, Anonymous
mengancam untuk menggodam
laman web kerajaan di bawah
“Operation Malaysia” awal pagi
ini.
Kumpulan itu menghantar mesej
kelmarin mengatakan bahawa ia
akan menggodam pada pukul
3.30 pagi ini waktu Malaysia.
Ugutan itu dibuat dalam bentuk
grafik disiarkan di lamab web
http://i.imgur.com/PTFWh.png.
Dalam pada itu, laman web
akhbar tempatan New Straits
Times (nst.com.my) juga tidak
dapat diakses setakat pukul 10
pagi tadi, tetapi tidak pasti sama
ada ia disebabkan oleh serangan
siber ataupun sebaliknya

Rabu, 15 Jun 2011

DAFTAR SENARAI PERMOHONAN MURTAD MENGIKUT NEGERI

Korang baca dan analisis sendiri data kat bawah ni. Adakah mereka yang memohon itu adalah saudara baru yang mahu kembali ke agama asal atau sememangnya mereka itu dilahirkan sebagai orang islam?

Selasa, 14 Jun 2011

GEMPAQ!! WEB KERAJAAN MALAYSIA AKAN DIGODAM PADA KHAMIS PAGI ?


Samseng sungguh..bagi amaran awal nak godam.biasa godam dulu baru habaq,yang ni habaq dulu baru godam.Satu
kumpulan yang dikenali sebagai
Anonymous mengancam untuk
menggodam laman web
kerajaanwww.malaysia.gov.my

di bawah “Operation Malaysia”
awal Khamis ini.
Kumpulan itu menghantar mesej
mengatakan bahawa ia akan
menggodam pada pukul 3.30
pagi Khamis ini waktu Malaysia

(7.30 petang, waktu GMT esok).
Laporan The Star Online pagi ini
menyebut ugutan dalam bentuk
grafik disiarkan di laman web
http://i.imgur.com/PTFWh.png.
Mikko Hypponen, ketua pejabat
penyelidikan di F-Secure
Corporation, sebuah firma
sekuriti perisian yang berpejabat
di Helsinki, Finland menghantar
mesej mengenainya menerusi
Twitter kira-kira 4.42 pagi tadi
(waktu Malaysia).
Tiada butiran lain diperoleh
ketika ini, kata laporan itu.
Laporan itu menambah, tidak
diketahui sebab Anonymous
menyasarkan laman web
Malaysia

Sabtu, 11 Jun 2011

DAUDSU PEMUSNAH KELANTAN DI FINAL PIALA FA 2011

Cuma seminit sahaja kelantan boleh begelar juara piala fa musim 2011,orang kata walau dah dalam mulut kalau belum rezeki kita tak temakan juga.

Gol sendiri daudsu mematahkan semangat juang pasukan kelantan.

akankah daudsu akan mengalami nasib yang sama dengan bekas penjaga gol kelantan syed adney?kita tunggu dan lihat.

Mohd Daudsu Jamaluddin (lahir
pada 18 Mac, 1985 di Kota Bharu,
Kelantan) merupakan seorang
pemain bola sepak Malaysia yang
kini bermain bersamaKelantan
FA di Liga Super Malaysia. Dia
merupakan anggota Pasukan
bola sepak kebangsaan Malaysia.
Daudsu memulakan kerjaya bola
sepak bersama skuad Kelantan
TNB. Dia kemudiannya menyertai
Kelantan FA dimana dia hanya
bertahan selama semusim.
Daudsu kemudian berhijrah ke
Johor dan menyertaiJohor FC.
Pencapaian terbaik Daudsu
bersamaJohor FC ialah
membawa pasukan itu ke
separuh akhirPiala Malaysia
2008.
Daudsu membuat penampilan
pertama bersama skuad utama
Malaysia ketika kelayakan Piala
Dunia 2010 zon Asia menentang
Bahrain. Dia merupakan salah
seorang tonggak pasukan
bawah 23 tahun Malaysia yang
menjuarai Pesta Bola Merdeka
2007. Pada tahun 2008, Daudsu
terpilih untuk menentangChelsea
F.C. tetapi tidak diturunkan
semasa perlawanan.

FINAL PIALA FA 2011: TERENGGANU VS KELANTAN

Malam ni jaguh dari pantai timur akan berentap di bukit jalil.siapakah yang layak menjadi sang juara?red warrior atau terengganu.semog perlawanan ini bebas dari unsur jual perlawanan

Jumaat, 10 Jun 2011

FILEM KONGSI DAN KL GENGSTER MENGHINA PEKIDA?


Tegas Ketua Ahli Majlis Pekida
Wilayah Persekutuan Norashikin
Abdul Ghani kepada The
Malaysian Insider.
beliau pelik
bagaimana filem yang
mengandungi unsur ganas dan
gengsterisme ini tidak ditapis
oleh Lembaga Penapisan Filem
(LPF).
“Bagaimana filem yang
mencemarkan imej orang Melayu,
ganas dan gengsterism boleh
tidak ditapis oleh Lembaga
Penapisan Filem? Saya telah
menonton kedua-dua filem ini
dan banyak adegan yang tidak
sepatutnya ditayangkan selain
bahasa-bahasa yang digunakan.
“Kenapa Lembaga Penapisan
Filem tidak tapis filem-filem ini?
Orang Melayu bukan gengster
tapi dalam filem ini menunjukkan
sebaliknya,” katanya.
Jelas beliau, pertemuan diadakan
dengan pengurusan LPF petang
ini bagi membincangkan perkara
itu.
“Kami mahu Lembaga Penapisan
Filem mengambil tindakan
segera, mana-mana bahagian
yang tidak sepatutnya
ditayangkan dipotong.
“Selain itu, kami juga mahu
Lembaga Penapisan Filem
memberi penjelasan berhubung
pelepasan kedua-dua filem itu
tanpa ditapis,” katanya.
Selain itu, tegas Norashikin, filem
“Kongsi” yang berjaya mengutip
sebanyak RM8 juta selepas tiga
minggu ditayangkan sejak 12
Mei lalu turut menggunakan kata
kunci Pekida
.
Jelas beliau, kata kunci Pekida
tidak sepatutnya digunakan
dalam filem memandangkan ia
adalah rahsia.
“Kami melihat filem Kongsi dan
yang terbaru ini KL Gangster
telah melampaui batas apabila
menggunakan kata laluan dan
kod rahsia Pekida
.
“Mereka juga telah membuka
banyak rahsia Pekida dengan
menerbitkan filem bercorak
gengster yang sebenarnya hanya
memalukan dan menjatuhkan
martabat orang Melayu sendiri,”
katanya.
Tambah beliau, pengarah kedua-
dua filem ini iaitu Farid Kamil dan
Syamsul Yusof tidak sensitif
apabila mengaitkan orang
Melayu dengan kumpulan
gengster.
“Saya kecewa kerana kedua-dua
pengarah iaitu Farid Kamil dan
Syamsul Yusof tidak sensitif
dengan perkara ini. Jika mereka
mahu menghasilkan filem
seumpama itu, mereka harus
meminta nasihat kami terlebih
dahulu.
“Mereka seperti mempermainkan
perjuangan pertubuhan ini dan
tidak menghormati kami sebagai
sebuah badan bukan kerajaan
(NGO). Kami sedar ramai yang
masih tidak tahu perjuangan
Pekida namun mereka
seharusnya ada rasa hormat,”

ujarnya kesal.

SENARAI LAMAN SESAWANG YANG KENA SEKAT SKMM

Peringatan untuk korang semua yang mungkin menyimpan file file pribadi korang di tempat tempat yang telah disekat oleh skmm,pindahkan sebelum terlambat.


SKMM
telah menerima permintaan dari
Bahagian Penguatkuasaan,
Kementerian Perdagangan
Dalam Negeri, Koperasi &
Kepenggunaan untuk
menghalang capaian kepada
beberapa laman sesawang yang
didapati melanggar Akta
Hakcipta 1987,” petik kenyataan
akhbar yang diedarkan
menerusi Bernama.
Antara laman-laman yang
disekat itu,
termasuk:ThePirateBay.org
MegaUpload.com
FileServe.com
DepositFiles.com
FilesTube.com
Warez-BB.org
Movie2k.to
MegaVideo.com
PutLocker.com
DuckLoad.com
Menurut SKMM lagi pihaknya
telah memaklumkan penyekatan
ini kepada pemegang lesen yang
berkenaan dan tindakan sedang
diambil secara berperingkat.

Khamis, 9 Jun 2011

JOM UNDI (D15) SAFEE SALI MASUK TIM ISL ALLSTAR

Dah macam program realiti je.kali ini kena afundi safee sali plak.tapi khas untuk yang guna operator talipon republik jiran.boleh ke safee sali dapat undi terbanyak dibandingkan pemain import dari negara asean yang bermain di liga super indonesia?

(vivanews)Mulai saat ini pecinta sepakbola
Indonesia sudah dapat
mengirimkan dukungan mereka
terhadap pemain idola melalui
SMS dengan format PB (spasi)
Kode Pemain/Nama kamu (spasi)
domisili dan dikirimkan ke 9981.
Polling SMS ini akan ditutup pada
19 Juni 2011.
Pertandingan Persipura melawan
tim All Stars ini rencananya akan
disiarkan ANTV pada hari
Minggu, 26 Juni 2011 mulai
pukul 15.30 WIB.
Berikut ini nominasi pemain All-
Stars yang bisa dipilih beserta
kodenya
Penjaga Gawang
(K1) Ferry Rotinsulu (Sriwijaya FC)
(K2) I Made Wardhana (Pelita
Jaya)
(K3) Kurnia Meiga (Arema)
(K4) Markus Haris Maulana
(Persib)
(K5) M. Yasir (Persijap)
(K6) Syamsidar (Semen Padang)
Pemain Belakang
(B1) Armand Bossoken (PSPS)
(B2) Claudiano Alves dos Santos
(Sriwijaya FC)
(B3) Cristopher Ross Doig (Pelita
Jaya)
(B4) David Ngan Pagbe (Semen
Padang)
(B5) Edi Hafid Murtado (Pelita
Jaya)
(B6) Evaldo Silva (Persijap)
(B7) Gunawan Dwi Cahyo
(Sriwijaya FC)
(B8) Herman Abanda (Persib)
(B9) Maman Abdurahman
(Persib)
(B10) Mijo Dadic (Persiba)
(B11) M. Roby (Persisam)
(B12) Park Chul Hyung (Semen
Padang)
(B13) Purwaka Yudi (Arema)
(B14) Thierry Gathussi (Sriwijaya
FC)
(B15) Wildansyah (Persib)
Pemain tengah
(T1) Ahmad Bustomi (Arema)
(T2) Arif Suyono (Sriwijaya FC)
(T3) Dendi Santoso (Arema)
(T4) Egi Melgiansyah (Pelita Jaya)
(T5) Eka Ramdani (Persib)
(T6) Esteban Vizcarra (Semen
Padang)
(T7) Esteban Guillen (Arema)
(T8) Ferdinand Sinaga (Persiwa)
(T9) Foday Boakay Eddy (Persiwa)
(T10) Hilton Moreira (Persib)
(T11) Ismed Sofyan (Persija)
(T12) Joko Sasongko (Pelita Jaya)
(T13) Mahadirga Lasut (Sriwijaya
FC)
(T14) Miljan Radovic (Persib)
(T15) Mohammad Nasuha
(Persija)
(T18) M. Ridhuan (Arema)
(T17) Muhammad Ilham (Persija)
(T18) Muhammad Ridwan
(Sriwijaya FC)
(T19) Ponaryo Astaman
(Sriwijaya FC)
(T20) Roman Chmelo (Arema)
(T21) Ronald Fagundez
(Persisam)
(T22) Shohei Matsunaga (Persib)
(T23) Supardi (Sriwijaya FC)
(T24) Syamsul Chaeruddin
(Persija)
(T25) Zulham Zamrun (Persela)
(T26) Zulkifli Sukur (Arema)
Pemain Depan
(D1) Agu Casmir (Persija)
(D2) Airlangga Sucipto (Persib)
(D3) Alberto Goncalves (Pesijap)
(D4) Bambang Pamungkas
(Persija)
(D5) Budi Sudarsono (Sriwijaya
FC)
(D6) Cristian Gonzales (Persib)
(D7) Edward Junior Wilson
(Semen Padang)
(D8) Aldo Barreto (Persiba)
(D9) Greg Nwokolo (Persija)
(D10) Herman Dzumafo Efendi
(PSPS)
(D11) Jajang Mulayana (Sriwijaya
FC)
(D12) Julio Lopez (Persisam)
(D13) Marcio Souza (Deltras)
(D14) M. Noh Alam Shah (Arema)
(D15) M. Safee Sali (Pelita Jaya)
(D16) Oliver Makor (Persija)
(D17) Yongki Aribowo (Arema)

Keputusan Malaysian University English Test (MUET) bagi Pertengahan Tahun 2011 akan keluar pada Isnin 13 Jun

Keputusan Malaysian University
English Test (MUET) bagi
Pertengahan Tahun 2011 akan
dikeluarkan pada Isnin ini, 13
Jun, menurut Majlis Peperiksaan
Malaysia (MPM).
Calon yang mendaftar di sekolah
atau institusi boleh mendapatkan
keputusanmereka di sekolah
atau institusi masing-masing
mulai pukul 10 pagi manakala
calon persendirian individu akan
memperolehnya melalui pos.
"Calon boleh menyemak
keputusan ujian mereka
menerusi Khidmat Pesanan
Ringkas (SMS) dengan menaip
MUET dan hantarkan ke 15888
atau 36363, mulai pukul 12:01
tengah malam 13 Jun 2011 dan
melalui sistem dalam talian
dengan melayari laman web MPM
http://www.mpm.edu.my mulai
pukul 9 pagi pada tarikh
tersebut," katanya dalam
kenyataan di sini, hari ini.
Sementara itu, calon yang tidak
berpuas hati dengan keputusan
MUET boleh membuat rayuan
penyemakan semula keputusan
MUET dengan bayaran RM70 dan
tarikh tutup rayuan semakan itu
ialah pada 27 Jun 2011.
Maklumat lanjut boleh diperoleh
melalui laman web MPM
www.mpm.edu.my.
Bagi calon-calon yang ingin
mengambil semula MUET atau
memperbaiki keputusan MUET
Pertengahan Tahun 2011,
mereka boleh membuat
pendaftaran untuk menduduki
MUET Akhir Tahun 2011 secara
dalam talian melalui laman web
MPM atau menerusi
www.mesp.gov.my/online.
Tarikh tutup pendaftaran pada
21 Julai 2011.
-- BERNAMA

Rabu, 8 Jun 2011

DAFTAR SENARAI BLOG TERBAIK 2011 VERSI MAJALAH TIME

Berikut 25 blog versi TIME.
1.The Everywhereist
2.The Big Picture
3. The Truth About Cars
4. OkTrends
5. Videogum
6. This Is My Next
7. The Hairpin
8. By Ken Levine
9. Economix
10. MLB Trade Rumors
11. Get Rich Slowly
12. Red Carpet Fashion Awards
13. Ta-Nehisi Coates
14. Catalog Living
15. A Hamburger Today
16. Kill Screen
17. Smitten Kitchen
18. Cool Hunting
19. Weigel
20. DeSmogBlog
21. The Basketball Jones
22. Beware of the Blog
23. Everyday Carry
24. Pushing Ahead of the
Dame

25.Listverse

Selasa, 7 Jun 2011

kazakhstan

sapa dia? Korang tanya je kat pakcik google.cuma sekarang ni tengah heboh kat internet.

wwv.eurasia.org.ru/en/index.php?/events-and-opinions/borat-is-out-of-competition.html

GILIRAN ASTRO PULA MELAKUKAN PELARASAN HARGA

Bermula 11 julai astro akan mengikuti jejak letrik,minyak,gula dan yang laennya yang telah melakukan pelarasan,rasionalisasi dan yang bersekutu dengannya.

Ketua Pegawai Operasi ASTRO
Henry Tan dalam kenyataan itu
berkata pelarasan harga adalah
perlu berikutan dengan kenaikan
kos kandungan global dan
tempatan yang semakin
meningkat termasuk hak
penyiaran acara sukan.
bernama

selaras jangan tak selaras.tapi bila hujan gambar tetap saja hilang...

PERLIS BERJAYA MENEMBUSI PINTU GOL SELANGOR

Tajuk ni mungkin yang membuai pengurusan pfa,jurulatih,pemain pasukan yang bergelar "singa utara".siapa yang akan memikul tanggung jawab?itu tak penting lagi kerana gua dan peminat bola sepak cuma menunggu siapa yang akan mengaku bertanggung jawab atas prestasi pasukan harum manis pada musim ini? Siapa yang akan undur diri?
Mungkin orang tak sedar merudumnya prestasi perlis membawa akibat hilangnya mata pencaharian peniaga peniaga kecil.kerana semakin lama semakin menyusut jumlah penonton yang hadir di stadium utama kangar.


Kekalahan terbaru dari selangor dengan dibolosi 7 gol memang sudah tak dapat diterima.apa sudah jadi ?

Isnin, 6 Jun 2011

SENARAI PEMENANG ANUGRAH MTV MOVIE 2011

Berikut ini daftar para
pemenang anugrah mtv movie award 2011


Tokoh lelaki Terbaik:
Robert Pattinson - The Twilight
Saga: Eclipse
Pemeran penjahat Terbaik:
Tom Felton - Harry Potter dan
Deathly Hallows Part 1
Adegan Jatuh Terbaik:
Justin Bieber - Never Say Never
3D
Adegan Perkelahian Terbaik:
Robert Pattinson vs Bryce Dallas
Howard & Samuel Xavier - The
Twilight Saga: Eclipse
Adegan Ciuman Terbaik:
Robert Pattinson & Kristen
Stewart - The Twilight Saga:
Eclipse
Action Terbaik:
Sanchez Nycole Alexys - Grown
Ups
Aktris Wanita Terbaik:
Kristen Stewart - The Twilight
Saga: Eclipse
Adegan Komedi Terbaik:
Batu Emma - Easy A. (ang)

Ahad, 5 Jun 2011

DAH LAH JUTAWAN TAK TAHU BACA PLAK

A TYCOON who has become one
of Britain's richest men
confessed to an amazing secret
yesterday - he has never been
able to READ.
Mega-millionaire Andreas
Panayiotou, 45, cannot even fill
out a simple passport form. He
also has to concentrate to
decipher road signs when
driving.
The dad of five - worth
£400million and the UK's 200th
wealthiest person - admitted: "As
a child, I tried my best to read.
"The words would get scrambled
in my brain." After leaving school
at 14 with no GCSEs, he learned
to beat his dyslexia as he built a
property and hotel empire.
His trick was to memorise shapes
of key words rather than using
the letters forming them.
But the ex-boxer - born in
London to Greek Cypriots - said:
"When I get to surnames and
words I've never seen, it's nigh
on impossible.
"On the motorway I have to
concentrate to read the road
signs. It still induces feelings of
anxiety.
"Filling out forms for stuff like
passport control is also a no-go
area." Despite his handicap he
now owns three planes - one a
£40million Gulfstream jet - plus a
£12million yacht.
His lavish home in Epping Forest,
Essex, boasts 20 acres.
Mr Panayiotou, who spoke out to
help dyslexia sufferers, said: "I
hated reading as a kid.
"As an adult I've organised my
life to avoid it as much as
possible."

LYRIK DAN VIDEO KLIP "MAN DOWN" RIHANNA YANG HEBOH



LIRIK LAGU
Rihanna - Man Down


You had me, You lost me,
You'll never get the chance
again,
We broke up, You messed
up,
It all worked out in the end.
I didn't know how to tell
you,
That I didn't wanna be
yours,
But you did it for me,
You opened and shut the
same door.
Not gonna be your doormat,
Not gonna linger,
It just ain't like that,
Don't you click your fingers,
You said you didn't want
me,
You didn't wanna be my
lover,
Now you're changing the
story,
I'm afraid, man down,
It's game over.
Game over.
You want me, You crave me,
You're barking up the
wrong tree,
I'll shake you, Coz I won't
take you,
This is how it was meant to
be.
I didn't know how to tell
you,
I'm not in love anymore,
Even though it was a
mistake,
Telling me to walk out the
door,
And now you're wanting me
back,
I won't comply,
You text me saying "I love
you",
You know I won't reply.
Not gonna be your doormat,
Not gonna linger,
It just ain't like that,
So don't you click your
fingers,
You said you didn't want
me,
I'm not a pushover,
Now you're changing the
story,
I'm afraid, man down,
It's game over.
Game over.
You just can't expect me,
To come running everytime,
Because I'm happier the
way I am,
And I'm doing fine,
I feel like your obsession,
Like you want me day and
night,
You shouldn't have let me
go,
Or at least put up a fight.
No,
No no,
Not gonna run to you,
No no.
Your game's over.
Not gonna be your doormat,
Not gonna linger,
It just ain't like that,
Don't you click your fingers,
You said you didn't want
me,
You didn't wanna be my
lover,
Now you're changing the
story,
I'm afraid, man down
It's game over.
It's game over,
Oh no no,
Game over,
Now you're changing,
The Story,
Man down,
It's game over.

Sabtu, 4 Jun 2011

LYRIK LAGU At Least I Still Have You:SUPER JUNIOR

LIRIK LAGU
Super Junior - At Least I Still
Have You

Wo pa lai bu ji wo yao bao
zhe ni
Zhi dao gan jue ni de zhou
wen
You le sui yue de hen ji
Zhi dao ken ding ni shi zhen
de
Zhi dao shi qu li qi
Wei le ni wo yuan yi
Dong ye bu neng dong ye
yao kan zhe ni
Zhidao gan jue ni de fa xian
You le bai xue de hen ji
Zhi dao shi xian bian de mo
hu
Zhi dao bu neng hu xi
Rang wo men xing ying bu li
Ru guo quan shi jie wo ye
ke yi fang qi
Zhi shao hai you ni zhi de
wo qu zhen xi
Er ni zai zhe li
Jiu shi sheng ming de qi ji
Ye xu quan shi jie wo ye ke
yi wang ji
Jiu shi bu yuan yi shi qu ni
de xiao xi
Ni zhang xin de zhi
Wo zong ji de zai nali
Wo pa lai bu ji wo yao bao
zhe ni
Zhi dao gan jue ni de fa xian
You le bai xue de hen ji
Zhi dao shi xian bian de mo
hu
Zhi dao bu neng hu xi
Rang wo men xing ying bu li
Ru guo quan shi jie wo ye
ke yi fang qi
Zhi shao hai you ni zhi de
wo qu zhen xi
Er ni zai zhe li
Jiu shi sheng ming de qi ji
Ye xu quan shi jie wo ye ke
yi wang ji
Jiu shi bu yuan yi shi qu ni
de xiao xi
Ni zhang xin de zhi
Wo zong ji de zai nali
Wo men hao bu rong yi
Wo men shen bu you ji
Wo pa shi jian tai kuai
Bu gou jiang ni kan zi xi
Wo pa shi jian tai man
Ri ye dan xin shi qu ni
Hen bu de yi ye zhi jian bai
tou
Yong bu fen li
Ru guo quan shi jie wo ye
ke yi fang qi
Zhi shao hai you ni zhi de
wo qu zhen xi
Er ni zai zhe li
Jiu shi sheng ming de qi ji
Ye xu quan shi jie wo ye ke
yi wang ji
Jiu shi bu yuan yi shi qu ni
de xiao xi
Ni zhang xin de zhi
Wo zong ji de zai nali
Zai nali... zai nali

APA DAN BAGAIMANA BAKTERI E.COLI YANG MEWABAK DI EROPA

Apakah E. coli?
E. coli adalah singkatan dari
Escherichia coli - (kuman) yang
menyebabkan kram berat dan
diare. Bakteria E. coli adalah
penyebab utama diare berdarah.
Gejala yang buruk pada anak-
anak dan orang tua, dan
terutama pada orang yang
mempunyai penyakit lain. E. coli
jangkitan lebih sering terjadi
pada bulan-bulan musim panas
dan di negara-negara utara.
Kembali ke atas
Bagaimana saya bisa
menangkap jangkitan E. coli?
Kebanyakan E. coli berasal dari:
Makan daging lembu matang (di
dalam adalah merah muda)
Minum yang tercemar (kotor) air
Minum dipasteurisasi (mentah)
susu
Bekerja dengan ternakan
Sehat lembu dan lembu perah
dapat membawa E. kuman coli
dalam usus mereka. Daging
boleh tercemar dengan kuman
semasa proses pemotongan.
Ketika daging lembu adalah
tanah atas, E. kuman coli
mendapatkan campuran semua
daging.
Cara yang paling umum untuk
mendapatkan jangkitan ini
adalah dengan makan makanan
yang tercemar. Anda boleh
dijangkiti dengan E. coli kuman
jika anda tidak menggunakan
suhu yang tinggi untuk memasak
daging lembu anda, atau jika
anda tidak memasaknya cukup
lama. Apabila anda makan
daging kurang matang, kuman
masuk ke perut dan usus.
kuman juga boleh disebarkan
dari orang ke orang di pusat-
pusat penjagaan anak dan panti
jompo. Jika anda mempunyai
jangkitan ini dan tidak mencuci
tangan anda dengan sabun
selepas pergi ke bilik mandi,
anda boleh memberikan kuman
kepada orang lain apabila anda
menyentuh hal, terutama
makanan.
Orang yang dijangkiti dengan E.
coli sangat menular. Anak-anak
tidak perlu pergi ke sebuah
pusat penjagaan anak sampai
mereka mempunyai 2 kultur tinja
negatif (bukti bahawa jangkitan
itu hilang). Orang tua di panti
jompo harus tinggal di tempat
tidur sampai 2 kultur feses
negatif.
Kembali ke atas
Apa saja gejala jangkitan E.
coli?
Gejala bermula sekitar 7 hari
selepas anda dijangkiti dengan
kuman. Tanda pertama ialah
kram perut yang teruk yang
mulai tiba-tiba. Setelah beberapa
jam, mulai diare berair. diare
yang menyebabkan tubuh anda
kehilangan cairan dan elektrolit
(dehidrasi). Hal ini membuat
anda merasa sakit dan lelah.
Diare berair berlangsung selama
sekitar satu hari. Kemudian
perubahan diare untuk terang
tahi berdarah merah. Jangkitan
membuat luka di usus anda,
sehingga tahi menjadi berdarah.
Bloody diare berlangsung selama
2 hingga 5 hari. Anda mungkin
mempunyai 10 atau lebih usus
gerakan sehari. Beberapa orang
mengatakan kotoran mereka
"semua darah dan tinja tidak
ada."
Anda mungkin mengalami
demam ringan atau demam.
Anda juga mungkin mengalami
mual atau muntah. Jika anda
mempunyai gejala-gejala
tersebut - berair, diare berdarah,
kram, demam, mual atau muntah
- cuba untuk mendapatkan ke
doktor anda segera.
Kembali ke atas
Apakah ada komplikasi
daripada jangkitan E. coli?
Komplikasi yang paling umum
adalah disebut sindrom uremik
hemolitik. Orang dengan masalah
ini mengalami anemia hemolitik
(yang merupakan jumlah sel
darah merah yang rendah),
trombositopenia (yang
merupakan jumlah platelet
rendah) dan gagal ginjal (yang
kerosakan buah pinggang).
Hemolytic sindrom uremik lebih
sering terjadi pada anak-anak.
Hal ini boleh menyebabkan gagal
ginjal akut pada anak. Masalah ini
bermula sekitar 5 hingga 10 hari
selepas diare bermula. Orang
dengan masalah ini harus pergi
ke rumah sakit untuk rawatan
perubatan.
Kembali ke atas
Bagaimana jangkitan E. coli
didiagnosis?
Diagnosis dibuat dengan
mencari E. coli dalam budaya tahi.
Jika anda mempunyai diare
berdarah, kunjungi doktor anda
secepat mungkin. Doktor anda
akan melakukan suatu budaya
untuk mengetahui jika anda
mempunyai E. coli di usus anda.
Kebudayaan, harus diambil dalam
masa 48 jam pertama selepas
mula diare berdarah.
Kembali ke atas
Bagaimana jangkitan dirawat?
Tidak ada perlakuan khusus,
kecuali minum air yang banyak
dan menonton untuk komplikasi.
Jangan minum ubat untuk
menghentikan diare kecuali
doktor anda memberitahu anda.
Ubat ini akan menjaga usus anda
dari menyingkirkan E. kuman coli.
Jika anda serius dehidrasi, anda
mungkin perlu pergi ke rumah
sakit untuk cecair dimasukkan ke
vena anda dengan IV.
Kembali ke atas
Bagaimana saya boleh
menjaga dari jangkitan E. coli
mendapatkan?
Anda boleh membantu
mencegah jangkitan ini dengan
pengendalian dan memasak
daging dengan cara yang
selamat. Untuk perlindungan
anda, ikuti Peraturan:
Cuci tangan anda hati-hati
dengan sabun sebelum anda
mula memasak.
Masak daging lembu sampai
anda melihat tidak ada pink di
mana sahaja.
Jangan rasa gigitan kecil daging
giling mentah apabila anda
sedang memasak.
Jangan menaruh hamburger
dimasak di atas piring yang
daging lembu mentah di atasnya
sebelum ini.
Masak hamburger untuk
sekurang-kurangnya 155 ° F.
Termometer daging yang boleh
membantu anda menguji
hamburger anda.
Pencairan daging dalam peti ais
atau microwave. Jangan biarkan
daging duduk di meja
mencairkan.
Simpan daging mentah dan
unggas yang berasingan dari
makanan lain. Gunakan air panas
dan sabun untuk mencuci
talenan dan hidangan jika
daging mentah dan unggas telah
menyentuh mereka.
Jangan minum susu mentah.
Menyimpan makanan disejukkan
atau dibekukan.
Jauhkan makanan sejuk
makanan panas panas dan sejuk.
Dinginkan akan sisa atau
membuangnya.
Orang dengan diare harus
mencuci tangan mereka dengan
hati-hati dan sering, dengan
menggunakan air panas dan
sabun, dan mencuci selama
paling sedikit 30 saat. Orang-
orang yang bekerja di pusat-
pusat penjagaan anak dan
rumah bagi orang tua harus
mencuci tangan mereka sering
juga.
Di restoran, selalu menempah
hamburger yang dimasak
matang sehingga tidak
menunjukkan pink.
Kembali ke atas
Maklumat Lebih Lanjut
Gangguan Pencernaan
Divertkular Penyakit
Mulas
Irritable Bowel Syndrome
Crohn's Disease
Borok
Penyakit inflamasi usus
Pencernaan yg terganggu
Batu empedu
Giardiasis
Penyakit Celiac
Meckel diverticulum
Barrett's Esophagus
Kanser Perut
Ulcerative colitis
Gastroparesis
Pankreatitis
Penyakit Disfagia (Kesulitan
menelan)
Kembali ke atas
Sumber
Ditulis oleh familydoctor.org

Jumaat, 3 Jun 2011

ANGKARA TWITTER

Gua saran korang semua,daripada hantar mesej tak tentu hala lewat twitter,kan elok korang maen churp churp je.kan?berita kat bawah ni maybe boleh untuk pengajaran kita semua

(vivanews)
Seorang pengiat
media internet di Malaysia
terpaksa menjalankan hukuman
yang unik. Dia harus menghantar
mesej pada akaun di laman
Twitter sebanyak seratus kali.
Pesannya harus sama, iaitu
permintaan maaf kepada
pengurus suatu majalah kerana
telah menyebarkan fitnah.
Menurut harian The Star, Jumat 3
Jun 2011, hukuman itu tengah
dijalankan lelaki bernama Fahmi
F. Dia perlu menghantar tweet
permintaan maaf seratus kali
selama tiga hari di akaun
Twitter-nya.
"Saya telah memfitnah Blu Inc
Media & Female Magazine. Tweet
saya yang lalu-lalu mengenai
dasar SDM mereka tidaklah
benar. Saya menarik semua
perkataan saya dan selanjutnya
minta maaf," demikian tulis
Fahmi, yang mulai dia kirim pada
Khamis pagi, 2 Jun 2011 .
Hukuman ini dipicu atas tuduhan
Fahmi lewat suatu tweet-nya
Januari lalu. Saat itu, dia menulis
bahawa temannya yang tengah
hamil mendapat perlakuan buruk
dari atasan yang bersangkutan
di Female Magazine, yang
dikendalikan oleh Blu Inc Media.
Merasa difitnah, pengurusan
pengurus majalah itu selanjutnya
mengutus seorang peguam
untuk menggugat Fahmi lewat
jalur hukum. Bila tidak mahu
diperkarakan ke mahkamah,
Fahmi pada Mac lalu dituntut
peguam plaintif untuk
memuatkan iklan permintaan
maaf di media massa.
Namun, dengan alasan tidak
punya cukup wang, akhirnya
Fahmi bersedia memenuhi
hukuman alternatif, iaitu
menghantar mesej permintaan
maaf lewat Twitter sebanyak
seratus kali dalam jangka masa
tiga hari.
Maka, dalam setiap 35 minit,
Fahmi perlu menghantar mesej
permintaan maaf di akaun
Twitter-nya. Menurut harian The
Straits Times, seratus tweet
Fahmi itu disasarkan selesai
dihantar pada Sabtu malam
pukul 18.45.
Tiada ungkapan yang boleh
dilontarkan Fahmi selain rasa
sesal dalam poket memetik
hikmah agar berhati-hati
menghantar mesej di kemudian
hari. "Kita harus waspada atas
kata-kata yang kita ungkapkan.
Twitter bukan bererti ajang kirim
mesej sesukanya, kerana boleh
dihubungi oleh undang-undang,"
kata Fahmi, yang dikutip The Star.
Pada akaun di Twitter, Fahmi
mempunyai lebih daripada 4,000
pengikut

100 LAGU INDONESIA TERBAIK BULAN JUN 2011

Tangga Lagu Juni 2011
1 Wali - Doaku Untukmu Sayang +1
2 Ungu ft. Andien - Saat Bahagia -1
3 Randy Pangalila & Mikha
Tambayong - I Need You (OST
Nada Cinta) +17
4 Tangga - Utuh -1
5 Vierra - Terlalu Lama +8
6 Afgan - Panah Asmara =
7 7 Icons - Playboy -3
8 Syahrini - Kau Yang Memilih Aku -3
9 Padi - Tempat Terakhir +20
10 Geisha - Cinta dan Benci -2
11 Merpati - Tak Rela -4
12 Seventeen - Hal Terindah -1
13 Nikita Willy - Lebih Dari Indah -3
14 Killing Me Inside - Biarlah -2
15 Maher Zain - Insya Allah (feat.
Fadly Padi) -6
16 Smash - Senyum Dan Semangat =
17 Pasha ft. Adelia - Penghujung
Cintaku -3
18 Viera - Kepergianmu -1
19 Last Child - Pedih +2
20 Viera - Semua Tentangmu -1
21 Mahadewi - Satu-Satunya Cinta +1
22 Briptu Norman - Chaiya Chaiya -7
23 Yovie & Nuno - Merindu Lagi =
24 Anggun - Hanyalah Cinta
25 Briptu Norman - Aku Jatuh Cinta
(Cinta Farhat) -7
26 Rossa - Ku Menunggu -2
27 Udin Majnun - Udin Sedunia -1
28 Smash - Kau Gadisku -3
29 D Masiv - Jangan Pergi -2
30 Dadali - Disaat Aku Mencintaimu +2
31 Wali - Aku Bukan Bang Toyib -3
32 Citra - Everybody Knew +6
33 Lyla - Dan Lagi =
34 Agnes Monica - Paralyzed (OST
Sinetron Pejantan Cantik) +2
35 Mulan Jameela Feat The Law -
Abracadabra -1
36 Armada - Pemilik Hatimu +3
37 Matta - Jambu (Janji Janji
Busukmu) -7
38 Smash - Aku Cinta Kau Dan Dia -3
39 Irwansyah feat. Zaskia Sungkar -
I Miss You +3
40 Ussy ft. Andika - Kupilih Hatimu +15
41 Briptu Norman Kamaru - Cinta
Cinta (Chaiyya Chaiyya Versi
Indonesia) =
42 Sheila On 7 - Pasti Ku Bisa -5
43 Yangseku - Pujaan Hati +2
44 Nidji - Indahnya Cinta +2
45 Killing Me Inside - Kamu -1
46 Justin Bieber - Never Say Never
47 Viera - Kesepian +1
48 Bondan ft. Fade2Black - Tetap
Semangat +6
49 Indah Dewi Pertiwi - Aku Tak
Berdaya (OST Sinetron Anugerah) -2
50 Anang & Ashanty - Menentukan
Hati -7
51 Stinky - Mungkinkah +12
52 Zigaz - Tebar Pesona +17
53 Citra Idol - Everybody Knew +11
54 Krisdayanti - Cintaku Kan Selalu
Menemanimu -1
55 The Virgin - Sayangku -6
56 ST 12 - JTA ( Jangan Tinggalkan
Aku) -6
57 Terry - Harusnya Kau Pilih Aku -5
58 ST12 - Terlalu +22
59 Naif - Karena Kamu Cuma Satu -3
60 Indah Dewi Pertiwi - Aku Tidak
Berdaya (OST Film Dalam Mihrab
Cinta) +31
61 Viera - Pertemuan Singkat -1
62 Geisha - Penyesalan Terdalam -5
63 Judika - Bukan Dia Tapi Aku -4
64 Randy Pangalila & Mikha
Tambayong - Sentuhan Rasa (OST
Nada Cinta)
65 Blackout - Selalu Ada -14
66 Last Child - Lagu Terakhir
Untukmu -8
67 The Virgin - Demi Nama Cinta
(OST Pengantin Sunat) +9
68 Kotak - Cinta Jangan Pergi
69 Vicky Shu - Mari Bercinta 2 +13
70 Viera - Hidup Matiku -2
71 Kerispatih - Tetap Mengerti
(Menunggu) -40
72 ST12 - Cinta Tak Harus Memiliki -10
73 Radja - Call Me -12
74 Viera - Di Sisimu -3
75 Kotak - ku Ingin Sendiri -2
76 Viera - Pertanda Cinta -1
77 Lolita - Anak Layangan (Alay) -3
78 Vierra - Takut +3
79 Last Child - Diary Depresiku -9
80 Naff - Dosa +13
81 Nano - Aku Bukan Malaikat -14
82 Smash Versi OVJ - Cenat-Cenut -42
83 Ungu - Dirimu Satu -4
84 Geisha - Remuk Jantungku -6
85 Viera - Deg Degan +3
86 Anggun - Yang Terlarang
87 Kangen Band - Kehilanganmu
Berat Bagiku -2
88 Seventeen - Jaga Selalu Hatimu -11
89 Viera - Cantik -2
90 Last Child - Penyesalan Yang
Indah -6
91 Astrid - Tak Ingin Dicintai -2
92 Afgan - Bawalah Cintaku -9
93 Armada - Wanita Paling Berharga +1
94 Merpati Band - Bintang Hatiku -8
95 Smash - I Heart You -3
96 Anggun - Only Love
97 Killing Me Inside - Tanpa Dirimu -2
98 Kerispatih - Tertatih -26
99 Piterband - Ada-ada Aja
Denganmu -1
100Pee Wee Gaskins - Sebuah
Rahasia -4

Khamis, 2 Jun 2011

BIASISWA UNTUK KORANG PARA PEMINAT DRAMA KOREA / K POP

KUALA LUMPUR - Association of
Southeast Asian Nations (ASEAN)
University Network (AUN) bekerja
sama dengan Universiti Daejeon
(UDJ) dan Jabatan Luar Negeri
dan Perdagangan Korea
melancarkan ASEAN Millennium
Leaders College Student
Exchange Program.
Program kerja sama antara Korea
dengan negara-negara ASEAN ini
menawarkan biasiswa penuh
yang meliputi, biaya kuliah, biaya
hidup, makan dan tempat
tinggal, serta penginapan (tiket
pulang-pergi).
Beasiswa ini diperuntukan bagi
30 pelajar dari negara-negara
ASEAN yang tertarik untuk
mempelajari bidang Sains Sosial
dan Informasi Komunikasi dan
Teknologi di UDJ, Korea untuk
tahun akademik 2011-2012 yang
akan berangkat 1 September
2011 mendatang.
Anda tidak perlu merasa khuatir
akan mengalami kesulitan
bahasa dalam kegiatan belajar-
mengajar kerana bahasa yang
digunakan adalah bahasa
Inggeris sebab program ini
berskala antarabangsa.
Program ini juga menawarkan
peluang magang selama dua
bulan di organisasi yang
terkemuka di Korea, seperti
United Nations-Asian and Pacific
Training Centre for Information
and Communication Technology
for Development (UN APCICT),
Korea Advanced Institute of
Science and Technology (KIST),
Korea-ASEAN Center, Korea
Institute of Nuclear Safety (KINS),
Korea Nuclear International
Cooperation Foundation
(KONICOF), Korea Atomic Energy
Research Institute, dan
sebagainya.
Ini syarat-syarat yang harus
kamu perhatikan ketika
mendaftar untuk program
beasiswa ini:
1. Anda adalah warga Negara
salah satu negara ASEAN dan
telah disenaraikan sebagai
mahasiswa di suatu perguruan
tinggi.
2. Merupakan pelajar jurusan
Information Technology (IT),
seperti Teknik Komputer, Ilmu
Komputer dan berbagai jurusan
lain yang berkaitan dengan IT.
3. Merupakan pelajar jurusan
Sains Sosial (di antaranya,
Ekonomi Perniagaan,
Pentadbiran Awam, Sains Politik,
Hubungan Antarabangsa) dan
Korea.
4. Anda mesti mempunyai
prestasi yang baik, berada dalam
kedudukan 10 besar di kelas.
5. Memiliki kemampuan Bahasa
Inggeris yang baik dalam
berbicara maupun tulisan.
6. Serta mempunyai rekod
kesihatan yang baik pula.
Bagi kamu yang berminat untuk
mendaftar, akan datangi kantor
Hubungan Antarabangsa di
kampusmu sebelum tarikh 11
Julai 2011 untuk mendapatkan
aplikasi pendaftaran sebab jika
aplikasi dihantar secara individu
tidak akan diterima.
Setelah aplikasi telah lengkap
maka akan diserahkan kepada
Pejabat sekertariat AUN melalui
pejabat Hubungan Antarabangsa
yang ada di kampusmu. Jangan
lupa, kamu harus menghantar
satu salinan aplikasi yang telah
lengkap ke UDJ melalui pos.
Keputusan proses seleksi
program ini perlu kamu cek
semula sebelum 30 Julai 2011.
Untuk maklumat lebih lanjut
hubungi mahupun borang
pendaftaran, anda boleh
menghubungi sekertariat AUN
pada laman
pornpen@aunsec.org.

JOM REBUT PELUANG BIASISWA DI IPTS

Biasiswa Untuk Warga Anggota Komanwel Di IPTS Tempatan KUALA LUMPUR: Sebelum ini, hasrat ramai pelajar tempatan untuk melanjutkan pelajaran ke Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) yang mempunyai prestasi cemerlang adalah amat terbatas ekoran ia melibatkan kos yang sangat tinggi. Namun kini ia tidak lagi menjadi isu berikutan inisiatif terbaru oleh sekumpulan pendidik sektor swasta, yang akan membolehkan calon dari pelbagai kursus kritikal layak menerima biasiswa. Persatuan Komanwel Diraja (RCS) cawangan Malaysia pada 16 Mei lepas melancarkan Yayasan Biasiswa Persatuan Komanwel Diraja Malaysia (Yayasan Biasiswa RCS) bagi membolehkan pelajar dari semua negara Komanwel termasuk rakyat tempatan mendapat biasiswa melanjutkan pelajaran ke IPTS tempatan. Pelancaran itu dirasmikan oleh Puteri Sultan Perak, Raja Datuk Seri Azureen binti Sultan Azlan Shah, yang juga Canselor Masterskill University College of Health Sciences (MUCH). Idea asal diilhamkan oleh Pengerusi Kolej Antarabangsa Sains Kesihatan (ICHS), Daud Ahmad yang juga ahli aktif RCS Malaysia, yang diharap dapat meningkatkan kualiti pendidikan dan kebajikan untuk generasi akan datang. Yayasan Biasiswa RCS, katanya, lebih kepada satu badan amanah yang bakal menyediakan peluang kepada anak negara Komanwel dengan latar belakang kurang berkemampuan, bagi menyerlahkan potensi mereka. "Sejak ditubuhkan awal tahun ini, Yayasan Biasiswa RCS dapat mengumpulkan nilai biasiswa sekitar RM32 juta untuk ditawarkan kepada pelajar yang layak meneruskan pengajian tinggi di Malaysia," jelasnya semasa ditemui pada pelancaran yayasan berkenaan di ibu kota baru-baru ini. Sebanyak 12 IPTS tempatan akan mengambil bahagian serta berikrar untuk menawarkan tempat kepada penerima biasiswa RCS Malaysia bagi pengajian di peringkat Ijazah Sarjana Muda, Ijazah Sarjana selain Doktor Falsafah dalam pelbagai bidang. Ini termasuk ICHS dan MUCH sendiri, Allianze University College of Medical Sciences, Twintech University College, Nilai University College dan Kolej Teknologi YPC-iTWeb. Lain-lain IPTS ialah The University of Nottingham, Olympia College, Windfield International College, International University College of Nursing, Limkokwing University of Creative Technology dan Stamford Raffles College. Biasiswa itu meliputi kursus kritikal tertentu yang terdiri daripada bidang perubatan, pergigian, farmasi, kejururawatan dan kejuruteraan serta kursus seperti teknologi maklumat, hospitaliti, seni bina, seni lukis dan seni reka. Daud menjelaskan bahawa yayasan itu ditubuhkan sebagai sumbangan kepada satu perkara dasar iaitu pendidikan adalah hak untuk dinikmati setiap manusia, boleh disesuaikan dalam setiap kehidupan, memenuhi keperluan individu serta kehendak masyarakat. HUB PENDIDIKAN SERANTAU Beliau yakin yayasan berkenaan mampu menyediakan bantuan kewangan kepada penuntut yang layak serta menempatkan mereka di IPTS terpilih sejajar dengan hasrat kerajaan menjadikan Malaysia sebagai hab pendidikan serantau. Yayasan Biasiswa RCS juga dipercayai bakal mempopularkan negara sebagai destinasi pilihan utama melanjutkan pengajian tinggi di kalangan pelajar negara Komanwel. Daud berharap penerima biasiswa calon yang menamatkan pengajian akan menjadi contoh produk hasil pendidikan di Malaysia, dan akan dapat menarik lebih ramai pelajar antarabangsa khususnya dari negara Komanwel untuk belajar di Malaysia. Jelas Daud, yayasan akan mula memberikan biasiswa kepada warganegara anggota Komanwel yang layak bermula sesi pembelajaran universiti bagi tahun akademik September 2011 /2012. "Hanya pelajar yang memenuhi keperluan akademik kursus-kursus yang ditawarkan dan datang daripada latarbelakang yang memerlukan serta menunjukkan ciri- ciri serta penampilan seseorang yang berpotensi tinggi untuk masa hadapanlayak dipertimbangkan untuk biasiswa itu," katanya. PROSES PENYARINGAN KETAT Jumlah biasiswa yang akan ditawarkan kepada seseorang pelajar pula bergantung kepada nilai kursus yang ditawarkan, namun semua pemegang biasiswa akan mendapat pembiayaan yuran tuisyen beserta sara hidup. Bagi memastikan hanya mereka yang layak menerima jumlah biasiswa yang besar itu, Daud menjelaskan bahawa setiap permohonan akan melalui proses penyaringan berperingkat yang ketat. "Proses itu akan diuruskan oleh Jawatankuasa Teknikal Yayasan diketuai oleh Professor Emeritus Tunku Shamsul Bahrin, yang akan membuat cadangan kepada Lembaga Pemegang Amanah bagi memilih calon yang layak. "Kami percaya kemajuan masyarakat hanya dapat dikecapi melalui pendidikan yang sempurna. "Justeru, calon yang layak dipilih bukan sahaja daripada kalangan yang mempunyai keputusan akademik yang cemerlang, tetapi juga mempunyai ciri-ciri kewibawaan peribadi yang perlu ada dalam kalangan pemimpin masa hadapan untuk negara mereka," jelasnya lagi. Menjelaskan tanggungjawab penerima biasiswa, Daud berkata, buat masa ini, mereka tidak terikat dengan sebarang kontrak dengan yayasan, RCS atau dengan IPTS yang mengambil bahagian, bagaimanapun, syarat itu mungkin akan diubah pada masa akan datang. PERUNTUKAN BESAR UNTUK WARGA ASING Mengenai kewarganegaraan biasiswa pula, Daud menjelaskan bahawa, meskipun biasiswa yang ditawarkan adalah sumbangan sepenuhnya IPT tempatan, namun ini tidak bermakna penerima biasiswa adalah pelajar tempatan. "Yayasan akan memperuntukkan sebanyak 70 peratus daripada jumlah keseluruhan biasiswa kepada pelajar warga asing negara anggota Komanwel, manakala bakinya dibuka kepada pelajar tempatan," katanya. Mungkin timbul persoalan kenapa biasiswa yang amat bernilai itu dihadiahkan kepada pelajar luar negara, malah hanya sekitar satu per empat tempat sahaja diagihkan kepada rakyat tempatan. Tambahan pula mungkin ramai yang mengetahui bahawa banyak negara maju yang menyediakan dana biasiswa khusus kepada negara dunia ketiga termasuk semua negara jiran kita kecuali Malaysia dan Singapura adalah tidak layak. Persoalan ini diuraikan oleh Presiden RCS, Baroness of Runnymede, Usha Kumari Prashar, yang yakin bahawa lebih ramai pelajar berbilang bangsa dari serata dunia akan membolehkan mereka didedahkan dan mempelajari budaya antara satu sama lain. LUASKAN PERSPEKTIF WARGA KOMANWEL "Mereka akan membina persahabatan dan seterusnya meluaskan perspektif yang akhirnya akan dibawa kembali ke negara masing-masing. "Justeru, biasiswa ini akan diberi tanpa gentar atau pilih kasih berdasarkan bangsa, warna kulit atau agama, malah ia dianugerahkan kepada mereka yang memenuhi kriteria ditetapkan yayasan," katanya. Beliau percaya, memandangkan ekonomi dan populasi dunia adalah saling bergantungan, sebarang usaha yang dilakukan atas dasar saling percaya dan hormat menghormati untuk pertubuhan Komanwel akan terus memainkan peranan penting dan unik di mata dunia. Jelasnya lagi, yayasan itu mendapat sokongan padu RCS London serta lebih 54 cawangan lain di seluruh dunia, dan beliau berharap agar lebih banyak negara Komanwel lain yang mengikuti jejak langkah yang diusahakan oleh RCS cawangan Malaysia. KELAB SOSIAL ELIT Menariknya, RCS sebenarnya adalah sebuah kelab sosial elit yang amat berprestij untuk warga terpilih, yang berfungsi untuk menyokong dan mengembangkan budaya dan prinsip-prinsip Komanwel moden. Prinsip asas Komanwel moden yang ingin disematkan dalam jiwa setiap manusia itu termasuk toleransi, kepelbagaian, kebebasan, keadilan, demokrasi, hak asasi manusia dan pembangunan mapan. Melalui pelbagai program pendidikan dan belia pula, RCS berusaha menggalakkan golongan muda untuk sentiasa meningkatkan prestasi diri dan memahami peranan mereka sebagai warga dunia bagi menghadapi cabaran antarabangsa. Ibu pejabatnya yang dikenali sebagai The Commonwealth Club (The Club), London bertindak sebagai pusat untuk pertukaran maklumat, wadah perdebatan dan penyelidikan pelbagai isu antarabangsa. Bersesuaian dengan peranannya sebagai pusat budaya, The Club turut bertindak meraikan dan mempamekan hasil seni artis ulung Komanwel. - BERNAMA

GMAIL ANDA KENA HACK?

SAN FRANCISCO - Perkhidmatan
e-mel milik Google, iaitu Gmail,
kembali diserang sekumpulan
hacker yang diduga berasal
dari China. Serangan ini
menerobos beberapa ratus
akaun e-mel, termasuk
pegawai senior Kerajaan
Amerika Syarikat (AS), personel
tentera, dan aktivis politik.
Ini merupakan serangan yang
kesekian kalinya terjadi
terhadap Gmail, walaupun
dituntut serangan ini diyakini
tidak berkaitan dengan
serangan yang lebih canggih
yang berasal dari China pada
akhir 2009 dan awal tahun lalu.
Dilansir Reuters, Kamis
(2/5/2011), serangan ini
termasuk terbaru yang
tampaknya mengandalkan apa
yang disebut "phishing"
penipuan dan kelakuan curang
lain yang sering digunakan
hacker untuk mendapatkan
password dari orang-orang dan
website yang tidak waspada
tentang melindungi maklumat.
Google sendiri telah melakukan
tindakan berkaitan
keselamatan mereka untuk
mengesan dan mengganggu
penyusupan. Semua korban
telah diberitahu dan mereka
akaun Gmail dijanjikan akan
segera dibenahi.
Google tidak akan mengatakan
apa bahagian dari Kerajaan AS
menjadi sasaran atau apakah
ada maklumat rahsia mungkin
telah terkandung dalam akaun
Gmail yang diretas tersebut.
Google menelusuri asal
serangan yang mengarah ke
Jinan, Cjina. Sebuah bandar
bagi rumah seorang sekolah
vokasional komputer yang
berkaitan dengan serangan
lebih dari setahun yang lalu
pada sistem komputer Google,
bersama-sama dengan lebih
daripada 20 syarikat AS yang
lain.

Rabu, 1 Jun 2011

JANDA JEJAI DAH DAPAT PENGGANTI LEBIH MUDA?


Jeng jeng jeng.akhirnya jumpa juga pengganti?

Kata Nora, teman barunya itu hanyalah orang biasa dan tiada kena-mengena dengan golongan kerabat, VIP mahupun artis. "Saya memang sedang berkawan dengan seseorang. Dia seorang ahli perniagaan dan berusia dua tahun lebih muda daripada saya. "Namun, semuanya masih terlalu awal kerana kami baru saja berkawan. Tiada hubungan yang serius tetapi kami rapat,"

pelakon sitkom Puteri ini berkata, walaupun wujud perasaan sayang di antara mereka, hubungan mereka bagaimanapun masih berada peringkat awal untuk merancang soal perkahwinan. "Memang ada perasaan sayang tapi terus-terang saya katakan semuanya masih terlalu awal. Saya sendiri sedang melalui proses menilai dan mengenalinya lagi. "Biarlah kami berkawan dulu kerana saya tidak terdesak untuk berkahwin semula dalam masa terdekat," katanya yang enggan bercerita lanjut tentang jejaka tersebut. Menerusi perkahwinannya dengan Toh Muda Rizal Ashram (Jejai) dari Jun 2006 hingga Julai 2008 , pasangan itu telah dikurniakan seorang anak lelaki, Putra Rayqal Ramli yang kini berusia dua tahun setengah.(mstar online)